Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 28
af Rick Joyner

Som vi allerede har dækket, er Guds enhed en enhed af forskellighed, ikke en enhed ved overensstemmelse. Det er så vigtigt at forstå. Dette er en grund til, at der er så meget om antikrist i Johannes Åbenbaring, som i Åb 1:1 siges at være "Jesu Kristi åbenbaring." Det er afgørende at kunne skelne mellem det, der er fra Kristus, og det, der er fra antikrist. At skelne Guds enhed fra djævelens er afgørende for dette.

For dem, der lever i denne verden, der er under den ondes magt, må vi forstå den natur, der er i modsætning til Kristus, som har domineret jorden siden syndefaldet. Vi er kaldet til at være frihedskæmpere for at hjælpe med at sætte denne verden fri fra denne grundlæggende ondskab. Grundlæggende for den frihed, vi har i Kristus, er friheden til at være os selv, som han skabte os til at være. Djævelens angreb på denne frihed er presset til at indordne sig.

I høj grad manifesteres denne modbydelige ånd, der sådan dominerer denne verden nu, af en "kontrolånd," der søger at bringe alt og alle i overensstemmelse med sin vilje. Dette er i modstrid med Herrens Ånd, som vi får at vide: "Hvor Herrens Ånd er, der er frihed" (2 Kor 3:17). Kristus kom for at sætte os fri.

I øjeblikket er denne onde "kontrolånd" i kontrol over mange menigheder, der hævder at være Jesu Kristi kirke. Dette er ofte bevist af en modstand mod forandring. Så hvis de mennesker, der har tendens til at blive sure, hvis tingene bliver ændret i en kirke, får kontrol over den kirke, vil det sandsynligvis være det sidste sted, du vil finde Gud. Måske er dette en grund til, at han er så svær at finde i kirken. Et af de mest foruroligende vers i Bibelen er Åb. 3:20, hvor Jesus står uden for kirken for at se, om nogen vil åbne sig for ham. Kunne det være vores kirke?

Kirken formodes at være Herrens hus, ikke vores hus. Så et hovedmål for enhver, der søger at bygge hans hus, bør være at få hans design og følge det. Hvordan ville kirken se ud, hvis den blev bygget med det ene formål at være det sted, Herren ønskede at besøge, i stedet for at blive bygget for at tiltrække mennesker? Det ville sandsynligvis tiltrække mange flere mennesker, end vi tiltrækker nu. En hovedårsag til dette er, hvor udsultede mennesker er for frihed, den frihed, som findes hos Herrens Ånd. Denne frihed vil være et grundlæggende kendetegn ved det hus, som Han bygger og vil bo i.

Vi kan protestere over, at vores kirke nyder mange af Herrens velsignelser, men Herren vil velsigne mange ting, han ikke vil bebo. Kun de mindste omvendte, eller de mindst modne i Kristus, vil være tilfredse med netop velsignelserne. Selvfølgelig sætter vi pris på velsignelserne, men den største velsignelse i hele skabelsen – og i al evighed – vil være, når Herren er tilfreds med sin bolig og kommer for at bo iblandt os.

Går tilbage til forrige afsnit, hvordan er nogle mennesker mindre omvendte? Da Herren kaldte nogen til at være hans discipel, var forpligtelsen total. De, der forsøgte at redde deres liv, ville miste dem. Er det ikke det, der skete med Ananias og Sapphira, som ønskede at blive omtalt som dem, der gav alt undtagen "holdt en del af prisen tilbage"? Hvor mange kristne i dag gør det samme – holder en del af prisen tilbage? Og hvordan passer total forpligtelse, som er total overgivelse, med: "Hvor Herrens Ånd er, er der frihed?"

I Kristus er vores forpligtelse at være "død for denne verden," at tage vores kors op og "dø dagligt," ikke længere leve for os selv, men Ham. Hvordan er den frihed? Der er ingen friere end dem, der er døde til denne verden. Frygter de døde afvisning, fiasko eller ethvert andet trældomsåg, som denne nuværende verden søger at pålægge os? De døde frygter ikke at miste noget, heller ikke deres liv, som de allerede har givet til Kristus. Deres liv er ikke længere deres eget. Dette er den ultimative frihed, vi vil finde i denne nuværende verden.

Alle vores bekymringer kommer fra fejlagtigt at hænge fast i det, vi sagde, vi gav til Herren. Som vi får at vide i Filipperbrevet 4:6-7: "Vær intet bekymret, men lad i alt ved bøn og bøn med taksigelse jeres ønsker blive gjort kendt for Gud. Og Guds fred, som overgår al fatteevne, skal bevare jeres hjerter og jeres sind i Kristus Jesus." På den måde kan vi vide, at alt, hvad vi stadig er bekymrede for, er noget, vi endnu ikke helt har overgivet til Gud, at vi "holder en del af prisen tilbage." Som dette vers siger, vil vi have hans fred, når vi overgiver os fuldstændigt.

Til 29
OP